ההיסטוריה וההתפתחות של טייפ מנהלים

ההיסטוריה וההתפתחות של טייפ מנהלים

חוקרים פרטיים ואנשי מקצוע מתחום המשטרה והבילוש משתמשים במכשירי טייפ מנהלים במהלך עבודתם. בשלושים השנים האחרונות, הם זמינים בדגמים שונים, וחנות פלד מתמחה בהפצה קמעונאית וסיטונאית של ציוד חקירה. 

הנהלת החנות מציעה ללקוחותיה עשרות דגמים של מכשירי הקלטה, כולל טייפ מנהלים, וכשמשתמשים בהם באופן יומיומי, כדאי להבין את ההיסטוריה של מכשירים אלו ככלי חקירה. רוב הדגמים החדשים יותר של היום מוגדרים כפלאי עולם ושווה לדעת מעט עליהם. 

טייפ מנהלים ומכשירי הקלטה שונים קיימים בצורה כזו או אחרת מאז תחילת המאה העשרים. יחד עם זאת, יתכן שלא תזהו את האופן בו הוקלט הקול במהלך עשרות שנים, החל משנת 1910 בערך.

דיקטוגרף לבלשים בשנת 1907

בערך באותה תקופה בה שווקו מכשירי טייפ מנהלים הראשונים, בחור בשם ק. מונרו טרנר המציא מכשיר האזנה שהיה מיקרופון שניתן להסתרה בעזרת מגבר ואוזניות. הוא נקרא דיקטוגרף בלשי. מכשיר זה היה אחד ממגברי האודיו הראשונים, וניתן היה להתקין ולהסתיר אותו כמעט בכל מקום. אתם יודעים, תחת שטיחים ומיטות. 

ציוד חדיש זה היה אז יקר ביותר, וניתן היה לשכור אותו בעלות חודשית. כמה מחברי הקונגרס באוהיו ופושעים בלוס אנג'לס נכנסו במהירות לכלא כתוצאה מהעדויות שאסף הדיקטוגרף הבלשי.

מקליטי תיל משנות השלושים של המאה העשרים

הדיקטוגרף הבלשי היווה מהפכה לתקופת זמן זו אך עבר זמן מה עד שציוד כזה התחבר למה שנודע כמכשירי הקלטה. אין ספק, היו כמה ניסיונות להשתמש במקליטים אלו להקלטת צלילים למטרות ריגול, אבל זה פשוט לא הסתדר כל כך טוב, מה שהוביל להמצאת מכשיר מקליט התיל, בשנת 1898, על ידי מהנדס בשם ולדימר פולסן, שהתכוון למכור אותו כמענה למשיב טלפוני. 

זו הייתה טכנולוגיה שטרם הגיע זמנה ולפולסן היו בעיות בשיווק המכשיר והוא התקשה מאוד להסביר את השימוש המעשי ברמקול התיל.

כמה מכונות יוצרו תחת שמו מעט אחרי סוף המאה בדנמרק, ועשור לאחר מכן ארצות הברית מכרה יחידות באופן סדיר כמכשירים להכתבה משרדית, שהיום נקראים מכשירי טייפ מנהלים. לא עבר זמן רב עד שאנשי מקצוע בתחום אכיפת החוק והריגול מצאו את השימוש היעיל במכשירים אלו.

מכשירי הקלטה בשנות השלושים

למרות שבתקופה זו כבר ניתן היה לבצע הקלטות שמע, היה צורך בהגדרות קודמות כדי להסתיר את המכשירים הענקיים האלה בארונות ומתחת למיטות. רק לאחר שיצא מכשיר הווקי – במשך כל אמצע שנות השלושים של המאה הקודמת, פותחו דגמים קצת יותר קטנים וקלילים.

מאז ועד היום, מומחים בתחום הריגול ממשיכים לפתח ציוד ריגול ומכשירי הקלטה והאזנה בדגמים מתקדמים, והדגמים השונים של טייפ מנהלים, שנחשבו רק לפני כמה עשורים לפלא, היום משמשים לא רק בתעשיית הריגול והמשטרה, אלא גם במשרדים, באוניברסיטאות, ואפילו לשימוש כהקלטת תזכורות אישיות.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.
סגירת נגישות